






15. juni – 23. august
Lørdag 23. august: avslutningsfest på Blaker meieri og Blaker skanse
Guttormsgaards arkiv (Blaker meieri)
12–16 Utstillingen Frokost i det grønne er åpen
12–16 Blikkenslagerverksted ved Aksel Gustavsen og Frantz, Jim og Elias Akselsen
14–15 Omvisning i Frokost i det grønne
Blaker skanse
13–19 Marked med taterhåndverk og andre handelsvarer
13–18 Utstillingen Makt over landskapet er åpen
13–16 Knivverksted ved Roger Johansen
16.30 Romanifolkets knivtradisjon: samtale med Roger Johansen
17.30 Møte med den engelske reisende Damian Le Bas (forfatter av
The Stopping Places: A Journey Through Gypsy Britain)
19.00 Konsert med Elias og Veronica Akselsen (billetter her)
***
Åpningstider
Søndag 15. juni kl. 13-17 (knivkunstner i Smia på Blaker skanse: Jonny Borge)
Lørdag 21. juni kl. 12-16
Søndag 22. juni kl. 12-16
Lørdag 28. juni kl. 12-16 (knivkunstner i Smia på Blaker skanse: Johan Johansen)
Søndag 29. juni kl. 12-16 (knivkunstner i Smia på Blaker skanse: Johan Johansen)
Juli: stengt.
Lørdag 9. august kl. 12-16 (knivkunstner i Smia på Blaker skanse: Elias Akselsen)
Søndag 10. august kl. 12-16 (knivkunstner i Smia på Blaker skanse: Elias Akselsen)
Lørdag 16. august kl. 12-16
Søndag 17. august kl. 12-16
Lørdag 23. august kl. 12-16 (avslutningsfest)
Hva gjør burokunstnere i taterland?
Økonomiske utfordringer og funksjonsnedsettelser sendte Matthias Stoltenberg (1799–1871) ut på vandring i taterland. Han malte og snekret for kost og losji, men ble ikke «mottatt som en omstreifer» (Alf Harbitz, Nyoppdagede malere). Hvem traff han og hvem portretterte han?
Adolph Tidemand (1814–1876) framstilte bonden som bæreren av det norske. De reisende var den fastboende bondens («buroen» på romanispråket) motsetning. Tidemand framstilte møter mellom bønder og tatere omkring 1850, samtidig som Eilert Sundt skrev sine Beretninger om Fante- eller Landstrygerfolket i Norge.
Overklassegutten og luffaren Nils Rundgren (1890–1971), også kjent som Björnjägarn, lærte å lage trådarbeider som innsatt ved løsgjengeranstalten Svartsjö. Björnjägarns vandret i taterland på svensk og norsk side av grensen. I hans bildeverden møter vi hus, fabeldyr med hatt og flygende hjul som han kalte «tjabovinklar» («tjabo» er et låneord fra svensk romani).
Lillebet Foss (1930–2017) lagde sitt første kjente hestebilde i 1952, det samme året norske myndigheter fratok taterne hestene som hadde utgjort selve livsnerven i kulturen deres (ofte ble det kjære minnet om disse dyra markert med hestebilder på veggen hos bofaste tatere).
*
Parallelt med utstillingen viser Nitja senter for samtidskunst Taterlandet. De to utstillingene utgjør et diptyk. I løpet av utstillingsperioden arrangerer Lillestrøm kommune åpent verksted med knivkunstnere av romanifolket og utensdørskonsert med Veronica og Elias Akselsen på Blaker skanse.
Utstillingen er kuratert av Anders Nordby, Ellef Prestsæter og Martin Sæther. Design av Tiril Haug Johne. Installasjonsbilder: István Virág / KUNSTDOK. Laget med støtte fra Kulturrådet og Akershus fylkeskommune.