Historisk innkjøp

Nasjonalmuseet kjøper inn en rekke kunstverk signert kunstnere av romanifolket/taterne. Verkene ble laget til utstillingen Taterlandet, som ble vist ved Nitja senter for samtidskunst i sommer og omtalt som «historisk» og «øyneåpnende» av Aftenpostens kritiker Yngve Sikko. Dette er første gang Nasjonalmuseet kjøper arbeider laget av kunstnere og håndverkere av romanifolket/taterne, en av Norges nasjonale minoriteter. Nå blir et tosifret antall utøvere representert i museets samling.

Åpningen av Taterlandet 7. juni 2025. Bak fra venstre: Frantz Akselsen, Espen Tveit, Johan Johansen, Jim Akselsen, Jonny Borge, Veronica Akselsen, Holger Gustavsen (leder av Taternes landsforening), Roger Johansen, Helen Borge Johansen, Elias Akselsen, Viola Karlsen, Tiril Haug Johne, Anders Nordby, Ellef Prestsæter, Martin Sæther, Kathrine Wilson, Marenius Karlsen. Foto: Sakib Saboor.

–Dette er historisk og en stor dag for folket mitt. Håndverket vårt har vært levende i mange hundre år. Tradisjonelt ble håndverk solgt til bygdefolk for å overleve. At det havner på Nasjonalmuseet, er en stor ære. Jeg vil takke alle som har gjort dette mulig, uttaler Elias Akselsen i anledning innkjøpet.

De innkjøpte verkene er:

  • Kastrina (kista), 2025. Elias Akselsen, Frans Akselsen, Jim Akselsen, Veronica Akselsen, Jonny Borge, Helen Borge Johansen, Johan Johansen, Roger Johansen, Ivan Storm Juliussen, Viola Karlsen.

  • Gana praschtar avri Romani manusch (Folk som jager ut romanifamilie), 2025. Jonny Borge. Olje på lerret. Etter Adolph Tidemands Fantefølge i bondestue (1852).

  • Liggesletter, 2024–2025. Elias Akselsen, Ellef Prestsæter og Espen Tveit. Analoge fotografier og fortelling.

–Ved å kjøpe kista Kastrina får Nasjonalmuseet et mobilt minimuseum som demonstrerer at taternes håndverkskultur fortsatt lever i dag, uttaler Kathrine Wilson, som er direktør for Nitja senter for samtidskunst. «Med disse verkene i samlingen har Nasjonalmuseet et glimrende utgangspunkt for å vise at romanifolket/taternes kultur er en viktig del av norsk kunsthistorie og dessuten norsk samtidskultur.»

–Et uttalt mål med Taterlandet var å forestille seg hvordan Norges nasjonalmuseum kunne sett ut dersom romanifolket/taterne faktisk hadde en plass der, som publikum, utøvere og som en del av fortellingen museet formidler, forteller Ellef Prestsæter, som er kunstnerisk leder for Guttormsgaards arkiv og kurator for Taterlandet. «Nettopp derfor føles det både riktig og viktig at så mange av arbeidene nå havner på museet. Når det er sagt, har Norge fortsatt en lang vei å gå når det gjelder å anerkjenne den rike kulturen til romanifolket/taterne. Det er mange utøvere av dette folket som fortjener en plass på Nasjonalmuseet. Dette innkjøpet bør være begynnelsen på en aktiv innkjøpspolitikk.»

Taterlandet var et samarbeid mellom Nitja senter for samtidskunst og Guttormsgaards arkiv. Utstillingen ble kuratert av Ellef Prestsæter, i samarbeid med Elias Akselsen, Anders Nordby og Martin Sæther. Samarbeidspartner og referansegruppe: Taternes Landsforening.

Neste
Neste

Elva er et annet sted i Fetsund