Anna Sofie Mathiasen: Har du gjort nogen arabesker i dag?  (2019-2021)

 
Lektion I - The Picture_1.png

To griser som sist ble sett i den danske kunstneren Asger Jorns tidsskriftartikkel «Poesiens väg» (1951) inviterer til hjemmeskole i Guttormsgaards arkiv. Gjennom fire ukentlige leksjoner vil du få et utvidet gloseforråd og en velutviklet sans for arabesker.

Lektion I: «The Picture»
Den første leksjonen introduserer læreboka Orbis Sensualium Pictus: Dend gandske Verden fuld af de Ting som kand sees og sandsis afmaled. Dette er verdens første illustrerte lesebok for barn. Grisene bruker den danske utgaven fra 1686, med tekst på dansk, latin og tysk. Leksjonen gir en grunnleggende innføring i fenomenene bok, skole og museum. I tillegg lærer grisene deg:

  • fjellovergangskalligrafi

  • elementære latinske og engelske gloser

  • å gjenkjenne en menneskesjel når du ser den

Lektion II: «The Parts of a House»
Den andre leksjonen tar utgangspunkt i et dikt danske Jens August Schade skrev til boka Skånes stenskulptur under 1100-talet (1965). Gjestelærer Streken gir en innføring i de typografiske ornamentene til landsmannen Giambattista Bodoni (1740–1813). I tillegg lærer grisene deg flere latinske og engelske gloser.

Lektion III: «A Stage Play»
Den tredje leksjonen tar for seg tobakkskrin laget av sovjetiske krigsfanger i Norge under andre verdenskrig og terper på franskuttale gjennom høytlesning av Marguerite Duras’ «Les Mains négatives» (1979). I tillegg fortsetter grisenes gloseundervisning.

Lektion IV: «En konstteori»

I den fjerde leksjonen redegjør Ellef Prestsæter for det teoretiske grunnlaget for grisenes undervisning, med særlig vekt på kunstteorien til den svenske dikteren Gustaf Fröding (1860–1911).

Stemmer: Emilie de Rohan Birkeland, Ellef Prestsæter, Anna Sofie Mathiasen.

Guttormsgaards arkivs hjemmeskole er laget med sjenerøs støtte fra Lillestrøm kommune og Norsk kulturråd. Hjemmeskolen er en videreføring av to prosjekter som ble laget til utstillingen Arkivets arabesk.

Forrige
Forrige

Modelling the Warburg Institute

Neste
Neste

Sam Williams: See What I See